Contact us on 0800 123 4567 or info@cardinal.com

Каква е историята на краудфъндинга? – част 1

Каква е историята на краудфъндинга? – част 1
12.07.2017 boris
Crowdfunding History

Crowdfunding / Краудфъндинг

Crowd и funding са двете думи, които съставят понятието краудфъндинг. Значението на двете съставни – тълпа (crowd) и финансиране (funding) подчертава ясно смисъла на думата – финансиране от тълпа.
Използването на понятието започва да става се по-активно в начало на 21-и век. Което само по себе си говори за актуалността на тази дейност. Това обаче не означава, че принципите на тази дейност са новопоявили се – те датират от много отдавна, дори от векове назад. Технологията в последните 20 години обаче придаде новаторски вид на краудфъндинга.

Начало на историята

Ако се върнем назад към 1700 г.  в Ирландия, където Джонатан Суифт (автор на „Пътешествията на Гъливер“), който е считан за бащата на микрокредита основава Ирландския фонд за заеми. Този фонд е осигурявал малко заеми на фермерски семейства без кредитна история. Към 1800 г. вече съществуват над 300 програми в Ирландия, които отпускат малки суми на хора за кратък период от време.

Като направим един скок чак до 1976 ще научим, че Д-р Мухамад Юнус държи заслугата за модерното микрофинансиране. Той стартира изследователски проект в Бангладеш с целта да предоставя банкови възможности на непривилегировани личности с целта да намали безработицата. В рамките на 5 години в програмата участват над 30 000 члена и структурата и с разраства в банка с името Grameen, която към днешна дата обслужва над 8 милиона клиенти.

Благотворително финансиране

От средата на 90-те до началото на второто хилядолетие, свързаността на хората онлайн започна да се увеличава чрез популярността на инструментите за изпращане на съобщения, споделяне в социалните платформи, а това от своя страна даде началото на ранните примери за крауд финансиране с благотворителни цели.

В това число влизат и творческите каузи. Нарпимер британската рок група Marillion събират 60 000 доларa, за да финансират свето американско събиране чрез онлайн дарения от фенове. Следвайки примера на Marillion и други групи с подобни кампании, ArtistShare се превърна в първата платформа през 2000 г., създадена за артисти, финансирани от публиката.

Дори в този ранен етап, потенциала на крауд финансирането започна да става ясен, защото настъпи малък бум на подобен род платформи за финансиране на творчески и благотворителни цели. Въпреки че тогава социалните платформи бяха в началото на своето възникване, хората бързо прозряха силата, която имат тъплите.

Микрокредитиране & P2P кредитиране

Към средата на първото десетилетие, финансирането с кауза, възникално в края на 90-те прокара пътя към микрокредитирането. Започнаха да се появяват платформи, които позволяват на хората да заемат пари извън границите на традиционните банкови системи – най-успешната подобна платформа е Kiva. Тя е основана през 2005 г. и дава възможност за заме на непривилегировани хора в развиващите се страни с цел борба срещу бедността. От 2005 г. насам Kiva са финансиралис  435 милиона долара заеми с 99% възвращаемост на средствата.

В следващите години се появиха повече микрокредитиращи платформи, работещи на сходен модел. Тези събития допълнително подгряха бума на краудфъндинга, а появата на социалните мрежи съвсем разпали искрите в огън. Все повече и повече нарастна популярността на снимките и видеото като начин, който помага на тълпата да придобе по-добра представа за начина, по който нейния принос ще повлияе. През 2006 г., в крак с нарастващата популярностт на това течение, Майкъл Съливан използва термина „краудфъндинг„.

0 Коментара

Отговор

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*