
Много хора, когато чуят да се говори за крауд фундинг, веднага се сещат за Kickstarter и проектите, които се подкрепят финансово срещу малка награда и тръпката да видиш на пазара продукт, за който си допринесъл. Дори ние сме писали най-много за kickstarter и Indiegogo, когато става дума за крауд фундинг.
Но освен тези популярни сайтове, има и други крауд фундинг платформи, особено след легализацията на закона JOBS през 2012 г. Например, има ръст в платформите, които предлагат на инвеститорите възможността да се съберат заедно и да инвестират. Някои от по-смелите платформи дори предлагат на инвеститорите възможността да инвестират в съдебни дела и университетско образование.
Общото между тези неща е, че предлагат на хората възможността да се съберат с други хора, за да подкрепят проект, който се надяват, че ще им осигури възвращаемост.
Крауд инвестиране
Световната банка предвижда, че крауд фундинг инвестициите ще бъдат в размер на 96 милиарда долара годишно до 2025 г. само в развиващите се страни.Този ръст се подкрепя и от ефекта, който е заложен в крауд фундинга относно това кой може да привлича инвестиции. Ново проучване от UC Berkeley открива, че жените са по-добри в крауд финансирането. Този успех, според изследването, се дължи в голяма степен на това, че жените са по-добри в разказването на истории, които убеждават инвеститорите да подкрепят проектите им.
Онлайн инвестирането начерта интересен емпиричен пъзел: жените са по-успешни от мъжете, за разлика от офлайн неравенството между двата пола. Предположенията са, че тази статистика се дължи от части на езиковата разлика между мъжете и жените относно начина, по който говорят. Това означава, че има връзка между езика, който използваме на микро ниво в кампаниите си и крайният резултат на макро ниво – намаляване на неравенството чрез възнаграждаване на комуникационния стил на жените.
Пътят към успеха
Предимствата на това да комуникираш със сърцето, не само с главата, бе изследвано от следващо проучване от Университета на Бъфало. Според резултатите му неща като аудио-визуално съдържание са важни за успеха на финансиране от тълпа. Това, заедно с предишни данни за успешни кампании се оказва от ключова важност за успеха като цяло в тази индустрия. Тези данни са изключително полезни и важни, защото инвеститорите на такъв тип проекти разполагат с далеч по-малко информация за вземане на решение в сравнение с типичните частни инвеститори.
Типичните частни инвеститори следват установен модел, по който вземат решения и измерват качеството на един стартъп. Но крауд фундинг инвеститорите разчитат единствено на информацията на уеб страницата на кампанията.
Изграждане на доверие в пазара
За да може крауд базираните пазари да постигат по-висок ръст, те трябва да поддържат високо ниво на доверие, особено по отношение на качеството на проектите, които набират инвестиции. В книгата The FinTech Book е обяснено, че всеки намек за недоверие в индустрията може да е причината за възпрепятстване на ръста в индустрията, особено в настоящия ранен етап, когато правния статус на индустрията все още е в процес на формиране и усъвършенстване.
Рискът от недоверие е изключително висок в случаите на ранни инциденти, които предизвикват бурни реакции за защита на инвеститорите. Тези реакции могат да задушат индустрията и да забавят развитието й.
Прочетете още:
Рисковете при подкрепата на краудфъндинг кампания – част 1
Рисковете при подкрепата на краудфъндинг кампания – част 2
Рисковете при подкрепата на краудфъндинг кампания – част 3
Каква е историята на краудфъндига? – част 1
Каква е историята на краудфъндига? – част 2