Contact us on 0800 123 4567 or info@cardinal.com

Краудсорсинг пример: Mozilla работи върху AI гласово разпознаване

Краудсорсинг пример: Mozilla работи върху AI гласово разпознаване
30.08.2017 boris
crowdsourcing

Данните са много важни за създаването на истински изкуствен интелект (ИИ). Изследователите в областта сравняват ролята на данните с ролята на въглищата по време на Индустриалната революцията – тези, които разполагат с тях, ще бъдат винаги крачка напред. Тези, които не разполагат с данни – ще дишат прахта на другите. В настоящи бум на изкуствен интелект е очевидно, че гигантите са тези, които разполагат с най-много данни – Google, Facebook, Baidu.

Това са притеснителни факти. Тези компании имат монопол в областите на интернет търсенето и социалните медии. Позицията им помага да събират данни, чрез които да създадат по добър ИИ и така да са винаги пред конкурентите.

В момента, обаче, има нов проект на Mozilla, който експериментира с алтернатива на монопола с данни, която разчита на потребителите за стартирането на ИИ инициативи с краудсорсинг. Името на първия проект е Common Voice и се състои в това, че Mozilla се обръща към доброволци, които да „дарят“ гласови проби с цел създаване на система за гласово разпознаване, подобна на Siri и Alexa.

Шон Уайт, част от екипа на Mozilla споделя пред The Verge, че властта да контролираш гласовото разпознаване може да попадне само в ръцете на няколко компании, а това не е желан резултат. Той казва, че за да се сдобият с данни, големите компании могат просто да филтрират това, което вече имат. Но други играчи ще се нуждаят от други методи.

В момента Mozilla просто събира данни, но плановете са скоро да разполага с технология за гласово разпознаваме, достъпна на отворен принцип. В момента всеки може да посети сайта на Common Voice и да дари своя глас чрез четене на изречения. Също така може да остави биографична информация като възраст, локация, пол и акцент. Тази информация ще помогне на Mozilla да избегне грешки през създаване на системата за гласово разпознаване и ще развие капацитета на технологията да разпознава акценти – нещо, което затруднява Google и Apple към момента.

Фредерик Калтюнър, изследовател от Privacy International, казва че тези компании често използват ИИ като „претекст“ за извличането на ценни лични данни и казват на потребителите, че това ще им помогне да подобрят определени услуги. Това може и да е вярно, но последствията от споделянето на тези данни не стават много ясни. Често възниква конфликт на интереси между това, което се нуждаеш като гражданин и това, което е в част интерес на компанията.

Въпросът е как компания като Common Voice привлича потребителите на фона на вече съществуващите и очевидно по-напреднали услуги? Въпросът наистина е интересен, защото отворените услуги не предлагат конкурентно обслужване. Отговорът в случая с Mozilla се крие в персонализацията. ИИ системите в общия случай се разработват така, че да са подходящи за средно-статистическия индивид, но се провалят, когато трябва да отговорят на нуждите на по-малки групи или групи, които не са добре представени е наличните данни. Много често данните са насочени към бели мъже, например.

Предлагането на персонализация срещу данни е добре предложение, но не е достатъчно силно, за да пребори монополистите на данни. Големите компании винаги могат да отвърнат на този ход („Siri не те разбира? Прочети 10 изречения на глас и ще поработим върху това“). Шон Уайт признава, че Common Voice няма готов отговор на всички въпроси, но подчертава, че Mozilla са отдадени на каузата, която подкрепят отворените данни и демократичността на процеса. Освен това много други компании споделят това верую – Kaggle е компания, която има голяма база от данни на потребители, които се използва от ИИ учени; Елън Мъск инвестира в OpenAI, която предоставя отворен достъп до цялата си работа; Healthcare.ai публикува безплатни за използване медицински алгоритми. Тези компании успяват да споделят свободно данните си и изследванията си, както и да продават търговски продукти.

При всички положения: дарението на глас може да се окаже само началото. Това е чудесен пример за краудсорсинг.

0 Коментара

Отговор

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*