Contact us on 0800 123 4567 or info@cardinal.com

Рисковете при подкрепата на краудфъндинг кампания – част 1

Рисковете при подкрепата на краудфъндинг кампания – част 1
25.07.2017 boris
Crowdfunding Risks

През март 2016 г. един предприемачи, продуктов дизайнер и маректолог от Швеция стартираха Indiegogo крауд фундинг кампания за събиране на пари за футуристично устройства, което ще помага на човек на диша под вода.

В рамките на няколко дни те набраха над 800 000 долара, 16 пъти повече от поставената цел. Но това не се оказва класическата успешна история на краудфундинг кампания. По-скоро се оказва, че хайпът около идеята успява да събере достатъчно финансиране, но реализацията й е не чак толкова успешна.

Устройството за дишане под вода се нарича „Тритон“ и още от самото начало имаше много въпроси за него. Екипът на Тритон публикуваше видеа, които показват как човек диша под вода. Но самите видеа не траят повече от минута. Това породи въпроси от сорта дали описаното устройство, благодарение на което може да се извлича кислород от водата, за да може човек да диша, е реално съществуващо.

„Не е реалистично, това е в сферата на научната фантастика“, твърди Нийл Полак пред Tech Insider. Полак е научен сътрудник в Дюк Юнивърсити. Други експерти се съгласиха с него. Скоро след това Indiegogo обявиха, че кампанията е спряна и всички пари са върнати на финансиралите я. Това е един от примерите, който за съжаление доказва, че крауд фундингът е много нерегулирана индустрия. Един скорошен доклад показа, че размерът на този пазар е 34 милиарда долара през 2015 г. Това е гигантски ръст за пазар, който през 2010 г. е бил само 880 милиона долара.

Разбира се, краудфъдинг проектите са далеч то синоним на измама, измамата е забранена от самите краудсурсинг платформи.  Но това не означава, че подвеждащите кампании не са на лице и че потребителите имат малко защита от „оставане на сухо“.

Базовият крауд фундинг модел е праволинеен. Хора и компании съобщават това, за което събират пари и определят вид „награди“, които дарителите на средства да получат. При някои кампании трябва да бъдат събрани целевите средства, за да могат авторите на идеята да получат средствата си. Сайтове като Indiegogo позволяват на авторите гъвкав достъп до събраните пари.

GoFundMe, който позволява на потребителите да събират пари за всякакви каузи, веднага дава достъп до даренията без крайни срокове и минимални количества. Почти всички платформи – включително Kickstarter, Indiegogo и GoFundMe взимат процент от събраните пари ( с изключение на благотворителната програма на Indiegogo за събиране на пари с кауза).

По подразбиране хората, които даряват пари на такива кампании  инвестират в нещо незавършено и винаги има риск нещо да се обърка. Но все пак има спорове (съдебни), че степента на риск не е добре комуникирана и в резултат крауд фундингин компаниите предприеха мерки да комуникират несигурността на този тип инвестиции.

„Стремим се да бъдем коректни с фактите, че не всички проекти се реализират безпроблемно. Страницата на всеки проект съдържа секция „Рискове и предизвикателства“, в която са описани детайлите, заради които един проект може да се забави или да не може да бъде завършен.“

Когато говорим за физически продукт, Kickstarter изисква авторите да предложат поне прототип на това, което правят. Но Indiegogo нямат такова изискване.

Към втора част.

0 Коментара

Отговор

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*