Contact us on 0800 123 4567 or info@cardinal.com

Рисковете при подкрепата на краудфъндинг кампания – част 2

Рисковете при подкрепата на краудфъндинг кампания – част 2
26.07.2017 boris
Crowd funded campaigns

През пролетта на 2015 г. Kickstarter поръчаха проучване на Юнивърсити аф Пенсилвания, за да се разбере вероятността на един проект да се провали. Резултатите показват, че 9% от проектите не успяват да доставят обявените награди, но все пак професорът, който стои зад проучването прави извода, че няма системен проблемен с измами в Kickstarter и мнозинството от проекти се реализират.

Боби Уиторн, говорител на GoFundMe, казва пред Tech Insider, че по-малко от 1/10 от кампаниите в GoFundMe са с рискове да се окажат измама.

Невъзможни дронове, смарт часовници и други

С разрастването на популярността на крауд фуднинга се увеличи и броят на провалените кампании. Така слабостите на системата станаха по-явни и ясно изразени. На 24-и ноември 2014 г. Британски стартъп започва Kickstarter кампания за малък дрон Zano, който е „преносима платформа за аериална фотография и HD видео заснемане, която може да се побере в дланта на ръката и е достатъчно интелигентна да лети сама.“

Промоционалния клип показва как устройството следват собственика си и избягва препядствия, докато прави снимки и видео. Прототипът в клипа показва как устройството следи колоездач в планината, за да го снима.

Стартър компанията се надява да набери около 190 000 долара. Но тъй като малкият дрон е звучал като магически предмет, хората са го искали.  Над 12 000 инвеститора по-късно, компанията набира 3.4 милиона долара. Обещаната дата за доставка е юли 2015, но нищо не се случва.  По-късно, когато бяха доставени първите бройки дронове, купувачите бяха раздразнени. През ноемрви компанията обявява банкрут.

Инвеститорите остават „на сухо“. Тогава Kickstarter наемат журналиста Марк Харис, за да разследва какво се е случило. Той прави епичен доклад по темата. Според него няма доказателства за измама, но заклюението му е, че хората зад банкрутиралата компанията никога не са имали уменията, опита или знанията за създаване на такъв дрон. Харис казва, че има доказателства, че промоционалният видеоклип е бил подвеждащ и че големият успех на кампанията е направила невъзможно за организаторите да доставят обещаното.

Това, разбира се, не е единственият крауд фундинг успеешен проект с бляскав провал. Друг такъв пример е Kreyos – кампания за смарт часовници, която събира 1.5 милион долара в Indiegogo, като обещава невиждан, управляван с жестове, непромокаем смарт часовник с батерия, която зидържа седмица на цена от 150 долара. Звучи твърде хубаво, за да е истина.Продуктите се доставят едва функциониращи, с неиздържаща батерия и неустойчивост във вода.

В този случай основателя на компанията обясни провала с блог пост в Medium. Еипът му е бил съставен от маркетолози с ограничени тенически знания. Аутсорснал е дизайнът на часовника и производството му на китайска компания, която се е провалила, въпреки че й е било добре платено.

Прочети първа част на статията.

Към трета част.

 

0 Коментара

Отговор

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*