Contact us on 0800 123 4567 or info@cardinal.com

Рисковете при подкрепата на краудфъндинг кампания – част 3

Рисковете при подкрепата на краудфъндинг кампания – част 3
07.08.2017 boris
Online shop

На 11-ти юни 2015 г. Щатската търговска комисия в САЩ обявява, че се е погрижила за регулацията на първия крауд фундинг случай. Човек на име Ерик Чевалие събира над 122 000 долара от 1246 души за бордова игра, която е създал. Но вместо да похарчи събраните пари за производство на играта, Чевалие ги прахосва за наеми, преместване и други разходи, според жалбата в комисията. Не се стига до съд, защото основателят на кампанията е в несъстоятелност да плати.

Законови действия

Щатите също започва да предприемат законови действия срещу „невъможни“ крауд фундинг кампании. През 2014 г. например е въведен първият закон за защита на потребителите от крауд фундинг кампании. Въпреки това, към момента няма много документирани съдебни случаи, които да се занимават с такъв тип проблеми. Правните експерти по потребителски проблеми смятат, че това се дължи на причината, че крауд фундинга все още е нещо относително ново.

Условията в сайтовете за крауд фундинг твърдят, че сайтовете не са отговорни за провалени кампании. Като много други нови компании в ерата на Силициевата долина, тези сайтове са просто платформи, които позволяват на хората да правят бизнеса си. Те взимат само процент, но не продават продукта директно.
Този модел е подложен на проверка. Щатите оспорват идеята, че шофьорите на Uber не са служители, например. Airbnb се сблъскват с увеличаващи се опити да бъде регулиран. Правните експертите смятат, че е възможно съда да реши, че крауд фундинг платформите носят отговорност да оценяват кампаниите, които протичат на сайтовете им.

Мъдростта на тълпата

Разбира се, може да разчитаме, че тълпата е достатъчно умна, за да прецени дали един продукт е сериозен.  В случая с фирмата, която беше пуснала кампания за продукт за дишане: само часове след като кампанията им беше прекратена, те промениха информацията за начина, по който работи продукта. Дори пуснаха нов видеоклип, който показва как един човек стои под водата около 15 минути. Но ъгълът, от който е заснето видеото, отново породи въпроси за това до колко реалистично е съдържанието.

Подновената кампания продължи до края и компанията набрада 454 958 долара. Според Indiegogo страницата са започнали доставки на продукта през декември 2016 г.  Но въпреки това платформата прекрати новата кампания и върна парите на инвеститорите.

Според съобщението от Indiegogo е направен опит да се поиска обяснение от компанията за това, което обещават, че представлява продуктът им. тТакова обяснение не е получено и това е причина платформата да вземе решение да върне парите на инвеститорите.

Вероятно причината за провалът е корени в това, че компанията е искала да създаде нещо, за което е нямала финансиране и се е надявала да успее с необходимите средства. Или пък са надценили възможността на идеята.При всички положения случаят показва, че може да има работещ механизъм за защита на крауд фундинг потребителите. Това означава, че крауд фундинг сайтовете стават все по-добри – някои прилагат по-стриктни правила от други, що се отнася до обявяването на кампании. Но все още няма закони, които да регулират сектора.

Препоръката на експертите е хората, които инвестират в кампания да се интересуват от лицата, които стоят зад кампанията, за това дали имат бизнес план, персонал и експертиза да доставят обещания продукт.

Можете да разчитате на мъдростта на тълпата, но не подценявайте и лудостта на тълпата.

 

 

 

0 Коментара

Отговор

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*